BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, December 7, 2011

Sindrom Cuti Sekolah

Sindrom Cuti Sekolah

1.       Tidur lambat, bangun lambat

Entah kenapa semalam mengantuk awal pula. Sekitar jam 11 lebih, dah mula tidur. Awallah tu kalau cuti sekolah tidur pada waktu itu. Kebiasaannya, jam 2 ke 3 pagi baru reti nak tidur, haha! Itulah sindrom cuti sekolah, kan? Pabila dah bangun, awal sangat pula! Bangun dalam pukul 4 pagi…whoa, awalnya Cik Mai! Haha… Kalau diikutkan sains islam( kalau tak silaplah), tidur sebelum jam 12 tengah malam, bersamaan dua jam siang. Maknanya, Cik Mai dah tidur hampir lima jam ke enam jam la agaknya. Kalau kat asrama, paling awal tidur lepas Al-Mulk pun, baru 11.45, paling biasa, pukul 12.30 dan bangun paling lambat pukul 5.50 (kadang-kadang liat sampai 6.30…psttt! tu kalau tak turun subuh, SoDorm!). Lebih kurang je waktu tidurku ini di rumah dan di sekolah. Di rumah, pukul 2-3 pagi baru reti nak tidur, bangun pukul 6.50 pagi (sebab subuh jer, then tidur balik =D) . Jumlah tidur di rumah pun 5-6 jam (itu belum tambah dengan tidur balik sampai matahari mula nak tegak. Alah, dah namanya cuti sekolah, kan? Hakhak…sindrom betul!). Kesimpulannya, tak payah sambung tidur lagi bagus…

Kenapa? Waktu pagi sangat bagus untuk buat kerja sekolah atau study. Serius tau! Mula-mula memanglah mengantuk tahap tak ingat dunia, tapi, lepas solat subuh dan minum pagi sikit (milo pun cukuplah~), insyaAllah ok saja. Dalam kita dok asyik buat kerja, tak sedar langsung matahari dah naik! Haha… Alhamdulillah, pagi-pagi begini dapat siapkan separuh Bab 2 Sejarah. Kalaulah mula-mula cuti buat macam gitu, memang dah duduk goyang kaki jelah sekarang ni… Huhu T_T

2.       Online
Tahukah kita?  Mengadap computer tak berkelip mata akan mengakibatkan mata menjadi kering dan power kaca mata anda akan bertambah? Baiklah, di sini ada cara yang betul hendak mengadap computer.
Kalau boleh, elakkanlah guna computer sampai tak tidur malam, 24 jam dengan computer.  Kalau tidur, letaklah timun atas mata (kalau rajinlah…) bagi mata rileks dan menambah kelembapan mata untuk mengelakkan mata kering akibat computer.
3.       
SuSubuh gajah

Kita mesti biasa dengan perkataan ini, kan? Hmm, Cik Mai ada dengar ceramah yang disampaikan oleh Ustaz Fadzli (SM Sains Kepala Batas `2011) tentang perihal subuh ni sebelum balik untuk cuti akhir tahun ni. Dia ada baca dalam majalah Solusi yang isunya, ‘Cahaya Dalam Kegelapan Subuh’. Dia huraikan balik apa yang ada dalam majalah tersebut. Rupa-rupanya, tanpa sedar, Subuh tu sangatlah banyak rahsianya! (nak tahu? Carilah majalah Solusi edisi tersebut… malas nak cerita panjang-panjang, hehe).

 Jikalau subuh kita baik, baiklah sepanjang hari kita. Alah, macam orang selalu kata, kalau mood pagi-pagi elok, mood sepanjang hari tu pun eloklah… Kalau pagi-pagi dah tension dan stress, memang alamatnya, susah nak kawal diri sepanjang hari tu. Kan?

Kesimpulannya, apalah salahnya kalau kita berusaha untuk bangun subuh, kan? Tidurlah balik kemudiannya… Sekurang-kurangnya, kita tak abaikan amanah kita yang satu ini. Amanah kepada Pencipta. Tahukah kita? Seandainya kita tidur lewat tanpa berusaha dapat bangun subuh esoknya (cth: Set jam loceng, Pesan kat orang lain minta tolong gerak subuh), samalah macam kita sengaja meninggalkan solat dan meng’qada solat tersebut. Tak rasa bersalah, ke?

4.       Erat Silaturrahim

Alang-alang dah cuti sekolah tu, keluarlah berjumpa dengan kawan (hang-out) ke, bercuti di kampung ke, luangkan masa yang ada dengan keluarga ke, pergi bercuti (ikut kemampuan) ke… Bukan apa, bagi yang duduk di asrama, kita menghabiskan hampir setahun di sekolah, kan? Bila lagi hendak bersama kawan-kawan lama dan keluarga, bukan? Cuti, ruang terbaik untuk merehatkan minda serta mengeratkan ukhuwwah. Bersyukurlah kita, budak-budak sekolah yang masih ada cuti… nanti kalau dah masuk kolej, matriks, tunggu cuti semester jelah…

5.       Cuti, jangan sampai tanggungjawab terabai

Akhir sekali, pesanan buat diri sendiri dan yang lain, kalau ada kerja sekolah ke, kerja kursus, marilah kita sama-sama siapkan sementara masa masih ada… walaupun pada hakikatnya, bukan semua yang kita buat cikgu akan semak dan pulangkan balik, kan? Redha itu ikhlas, Pasrah itu menyerah…(ceyt, ambil ayat dalam Ombak Rindu pula…)
Sekian, wassalam.-Cik Mai


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...