BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, December 20, 2011

Mood: Tak ada mood? Jom dapatkan mood!

           
     Sebagai manusia biasa, kita tak lari daripada mempunyai masa-masa angin tak berapa elok, kan? Tambahan pula, kalau kita seorang yang agak baran. Secara jujurnya, rasanya semua orang ada baran masing-masing. Namun, setakat mana tahap baran, bergantung pada individu sendiri. Kadangkala, bukan dipinta sikap baran, Cuma sifat itu menjadi darah daging oleh sebab keturunan.

                Tapi, ada juga yang menjadi baran sebab peristiwa yang berlaku dalam hidupnya. Macam dibuli ke, kurang perhatian dan kasih sayang ke, dan macam-macam lagilah! Baiklah, itu kalau mood yang ‘moody’.
 
               Kalau mood gembira tak terkata, ‘happy go lucky’ juga bergantung pada individu. Semua orang ada mood macam ni. Walaupun dia skema dan kelihatan tak ada perasaan! Haha… tapi, tahapnya juga berlainan mengikut individu. Mungkin sama juga faktornya dengan sifat baran, mengikut keturunan dan keadaan.

                Dalam dunia, kita tak sepatutnya menghukum (judge) seseorang itu tak ada perasaan. Hakikatnya, Allah bagi semua jenis perasaan kepada semua manusia. Tak ada yang tertinggal satu perasaan pun. Cuma, tahap perasaan itu berbeza-beza mengikut orang.

                RasulAllah pun seorang yang ceria.  Wajah baginda sentiasa ceria dan menenangkan. Saidina Umar Al-Khattab RA dan Saidina Hamzah RA sebelum memeluk Islam juga merupakan orang yang baran. Tapi, mereka mampu mengawalnya setelah memeluk Islam.

                Dalam hendak study pun, kita perlukan mood, kan? Kita tak boleh paksa diri sendiri. Nanti kita akan rasa terpaksa. Mungkin kita pernah merungut,

“Bertuahnya pelajar cemerlang yang selalu ada mood nak study!”

                Tahukah kita? Kita tak perlu memaksa diri untuk study! Tapi, kita perlu ada mood untuk study! Macam mana nak dapatkan mood? Bukan untuk mood study saja, tapi untuk mood-mood yang lain. Hah, macam ini.
1.      
  
 1. Berdoa
a)-andai kita marah, kita diam saja. Tenangkan diri, ambil wudhu’ dan berdoa supaya dapat ketenangan diri. Lupakan perasaan marah dengan mengelak dengan perkara yang buat kita marah dan buat kerja lain yang menyenangkan hati dan menenangkan.

b)-andai kita tengah malas, berdoa supaya kita dapat mood untuk jadi rajin. Jika kita tengah berbaring-baring, bangun dan rengangkan badan. Buat sesuatu yang menaikkan semangat (ikut cara sendirilah ye?). Kemudian, ucapkan Bismillah dan cuba buat kerja (study atau kerja di rumah seperti menyapu sampah dsb)

c)-andai kita tengah sedih. Menangis dahulu sampai puas. Luahkan pada diari atau orang yang memang rapat, memahami kita dan mampu menyimpan rahsia terhadap masalah kita. Basuh muka dan ambil wudhu’. Berdoa untuk menenangkan diri.

d)-andai kita tengah boring, berdoalah supaya kita dapat  buat sesuatu yang menarik dan bermanfaat untuk mengisi waktu boring tersebut. InsyaAllah, Dia akan ilhamkan perkara yang baik.

2. Beramal selepas berdoa
- Semua langkah selepas berdoa dah dinyatakan. Langkah kedua hanyalah mengamalkan langkah-langkah tersebut. Memang berdoa adalah jalan pertama, tapi, ingat! Doa tanpa usaha hanya sia-sia.

Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul. (2:186)


Nak share sikit quote ni, hehehe:

Jadi, jom tawakal, bukan tawakul!
Jom amalkan sifat mahmudah, bukan mazmumah!
Jom jadi soleh dan solehah, toleh dan tolehah!
Jom jadi simple, tak ada trouble!
Jom amalkan yang mudah, sungguh tak susah!

Glosari:

 Tawakal: berserah kepada Allah selepas usaha
Tawakul: Berserah bulat-bulat kepada Allah tanpa usaha
Toleh: kata lawan bagi soleh

p/s: Hidup ni simple, RasulAllah pun hidup simple. =D


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...