BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, December 17, 2011

Perihal Ombak: Sifatnya sementara


Ada apa dengan deru ombak? 

Ketika menulis entri kali ini, Cik Mai teringat pula filem 'Ombak Rindu'...

Sejujurnya, pada awalnya tertarik sebab dengar cerita best? Best sebab? Sebab orang kata novel tu best seller...
Jadi, cuba-cubalah nak membaca novel tersebut alang-alang dah ada di rumah (tak tau sapa beli).
Baca sikit pun, tak berminat nak baca sampai habis. Kenapa? Cik Mai seorang yang mudah mebayangkan situasi, jadi, rasa geli-geleman pula baca part awal-awal tu. Kemudian, Cik Mai terus langkau bab terakhir, haha. (Bagus punya perangai!)

Memandangkan dah lama tak berjumpa dengan kawan-kawan, dia-orang ajak keluar tengok 'Ombak Rindu'... (ikut jelah =.=')

Filem bagus, cuma kalau potong babak ranjang tu ok, kot? Bagus kerana pelakon yang handal memainkan watak. Sampai ada pakcik tu gelak gila-gila sebab anak lelaki dia menangis... haila~ penangan teruk juga filem ini.

Balik saja dari wayang, baca blog Rusydee Artz tajuk entri, Ombak Rindu la sangat... haha, amik! Makan dalam sikit sebab Cik Mai pun tengok juga... ngee...

Tapi, apabila dengar lagu Antara Dua Kasih-UNIC... seolah-olah lagu ini menghuraikan dengan lebih dalam apa itu deru ombak...ya, deru ombak itu, sifatnya kasih insan, bukan?






ya, di sebalik kejadian alam ini, Dia Maha Bijaksana mengatur semuanya. Dalam tiap-tiap kejadian, ada makna tersirat yang hanya orang-orang yang berfikir dan berakal dapat menghayatinya. Hidup ini juga ibarat Ombak, kadang tenang, kadang deras menghempas pantai.

Dan Dia lah yang menjadikan bumi terbentang luas, dan menjadikan padanya gunung-ganang (terdiri kukuh) serta sungai-sungai (yang mengalir). Dan dari tiap-tiap jenis buah-buahan, Ia jadikan padanya pasangan: dua-dua. Ia juga melindungi siang dengan malam silih berganti. Sesungguhnya semuanya itu mengandungi tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang (mahu) berfikir; (13:3) 
Oleh itu, marilah kita menghayati kebesaran Allah SWT dan menjalani hidup ini dengan panduan akal yang diberikan. Hmm, setakat itu sajalah nak cerita pasal Ombak. Wassalam-Cik Mai

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...