BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, December 15, 2011

Memilih Novel: Anda perlu cerewet!



                Cik Mai suka baca artikel,novel, komik, majalah dan segala bahan bacaan sama ada dalam bentuk online ataupun berbuku. Sudah tentu bagi kaum hawa(majority), bahan bacaan amat dekat dengan mereka.

                Baiklah, bukan soal membaca yang nak dijadikan cerita. Tapi, novel. Kenapa? Sudah tentu kita semua tahu novel sangatlah digilai remaja mahupun orang dewasa. Zaman sekarang, kanak-kanak pun ada novel bagi peringkat usia mereka. Harganya? Ehem, faham-faham sajalah. Kalau dah tebal mestilah mahal, ye tak? Oleh itu, bagi mengelakkan kita rugi, lebih baik memilih dahulu sebelum membeli. Seelok-eloknya, dapatkan pandangan orang yang meminati jenis novel yang sama dengan kita.

                Apakah senarai keutamaan dalam memilih sesebuah novel?
  • 1.       Genre novel
  • 2.       Penulis
  • 3.       Sinopsis
  • 4.       Harga
  • 5.       Penerbit
  • 6.       Bahasa (Cik Mai pernah tertipu dengan tajuk novel dan sinopsisnya. Pabila dah beli dan baca, rupa-rupanya bahasa indonesia~ rugi gila!)
InsyaAllah, apabila kita sudah berkenan dengan sesebuah novel yang menepati keutamaan kita, kita tidak akan berasa rugi apabila membacanya. Pesanan! Jangan mudah terpedaya dengan kulit novel yang cantik padahal isinya tidak memuaskan. Zaman sekarang teknologi hebat-hebat. Pakar dalam bidang design pun ramai. Oleh itu, berhati-hati, ya?
Nak lebih jimat? Belilah novel di Pesta Buku. Lebih menguntungkan, kita dapat autograph daripada penulis asal novel tersebut. Membaca pun kena memilih, walaupun perkara ini kelihatan remeh saja,kan? Apa-apa pun, semoga mendapat manfaat daripada entri yang ringkas tidak seberapa ini.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...