BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, December 29, 2011

Ikhlas: Sebuah Rahsia

                Selalu orang mempersoalkan ikhlas, kan? Apa itu ikhlas? Ikhlas adalah rahsia Allah. Dan, ikhlas merupakan hakNya dan bukan hak makhluk. Ikhlas sesuatu yang abstrak. Sama juga seperti cinta. Sama juga seperti perasaan. Abstrak ialah ghaib. Sesuatu yang bukan bersifat boleh disentuh, boleh dilihat oleh mata kasar, bahkan tak dapat diukur oleh manusia seperti kita.

                Pernah sekali Cik Mai terbaca sebuah artikel di Iluvislam.com.(http://www.iluvislam.com/tazkirah/nasihat/1023-ikhlas.html) Ternyata, ikhlas itu tidak kekal sifatnya. Ikhlas itu tidak boleh diungkap. Kenapa? Kerana ikhlas hanya Allah yang berhak memberinya. Jadi, apabila kita berniat, mengucapkan dan menzahirkan rasa ikhlas,kita akan kehilangan keikhlasan.

                Jadi, bagaimana hendak meraih ikhlas? Tak perlu diniat, diucap dan dizahirkan. Cukup sekadar kita buat semuanya kerana Allah SWT. (lillahi ta’ala). Tambahan pula, perasaan kita mudh berubah-ubah. Pada awalnya, kita berbuat baik kerana sifat kemanusiaan dan rasa kasihan. Lama-kelamaan, amalan yang kita lakukan akan membuatkan kita rasa riak dan syok semacam. Maka, apabila hadirnya perasaan itu, berdoalah moga-moga dijauhkan. Jadi, marilah kita niatkan semuanya lillahi ta’ala. InsyaAllah, mudah-mudahan kita akan dapat melupakan kebaikan kita.

                Oleh itu, kita tidak sepatutnya meletakkan seseorang itu sama ada diri kita atau orang lain dengan persoalan ikhlas. Sebagai contoh:

“Kalau buat ibadat tak ikhlas, baik tak payah la weii… bajet kau alim sangat…” 
“Buat apa nak belajar kalau tak ikhlas…” 
“Aku Cuma nak lelaki yang ikhlas jerr…”
                Perspektif kita perlu diubah tentang ikhlas. Semoga kekhilafan kita dapat diperbetulkan dalam meraih keikhlasan. Biarlah Allah yang menilai, bukan diri kita atau orang lain.Tahukah kita?
Terdapat sahabat yang apabila mendengar tentang ikhlas mereka akan menangis. Meraka berasa tidak selamat dan tidak dapat memperoleh keikhlasan kerana ketinggian nilai sifat ikhlas. Sesungguhnya, ikhlas adalah kedudukan paling tinggi selepas iman.
                Semoga kita semua memperoleh manfaat. Segala kesilapan dalam penulisan ini, mohon dimaafkan.
sekian.-Cik Mai

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...