BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, November 14, 2012

Isu Umat & Isu Kita

Assalamualaikum wbt,

Sepanjang cuti ni, Cik Mai rasa update kat blog just simple-simple saja, tapi kali ini, Cik Mai akan mengulas panjang jugak ar...

Seperti yang kita semuaaa tahu, hari ini (15/11/12) Awal Muharam. Dan, semasa Cik Mai buka facebook awal pagi tadi, ada berita tergempar yang Cik Mai dapat melalui link page yang Cik Mai join, tentang seorang tentera Palestin yang baru saja syahid dalam tempoh kurang 24 jam semasa serangan Israel laknatullah ke atas Gaza. Daripada sumber yang diperoleh, beliau baru saja pulang daripada haji 5 hari lepas...


Ini ialah gambar Ketua Panglima Briged al-Qassam, as-Syahid Ahmad al-Ja'bari yang baru saja terbunuh tadi. Beliau baru pulang dari menunaikan haji 5 hari yang lalu. Allahu Akbar!

Itu isu umat... serangan ke atas Palestin.

Berbalik pada apa yang ingin disampaikan oleh Cik Mai. Isu kita. Kita sebagai umat Islam di dalam sebuah negara Malaysia.
Bagi Cik Mai, memang patut kita bersemangat berkobar-kobar untuk mendoakan umat Islam di luar sana, yang ibarat satu jasad dengan kita. Jadi, apa tugas kita?

1. Doa
2. Infak harta
3. Hack website Israel (huahaha...)
4. Boikot...


Ya, yang ketiga susah sikit kan? Cik Mai juga begitu.
 Kadang-kadang makan juga McD... beli juga Pepsi...Tapi, kita mesti berusaha, doa & infak harta saja tak cukup. Ok, sekarang, ada tips yang boleh kita amalkan.

1. Mencari produk yang lebih kurang dengan produk seperti McD. (cth: Ayamas)

2. Boikot dulu jenama Israel yang kita jarang beli (cth: Starbuck)

3. Kemudian, boikot jenama makanan segera (cth: McD)... tak kan kita selalu sangat makan makanan segera unless kita keluar shopping ke tengok wayang...kan?

 4. Baru boikot barangan harian (cth: Milo)... huh, biar betul? Rujuk tip no.1... ada je yang lagi sedap daripada Milo... Vico, lagi sedap! lagi murah! Jenama M'sia pulak tu! (ok, stop promote!)

5. Mujahadah...

Tapi, kalau dah ada orang beli bagi kat kita, janganlah kita pulak tolak dengan alasan boikot... sebab? Dia dah beli dah pon... kita tolak pon duit dah dapat kat penjual tu... lagi satu, kecil hati orang yang bagi barang tu kat kita. Itu sedikit sebanyak tip yang berperingkat la.

Isu dalam negara pula...

Cik Mai baru saja habis menonton WHI di website tonton... tajuk dia  "Gugur Janin pada Usia Remaja"ini satu lagi isu...

 Cik Mai agak bengang la bila tengok warta berita, baca surat khabar... benda yang tak serius digembar-gemburkan... asyik berbalah saja politik ni... padahal, isu masyarakat yang semakin membarah seolah-olah tak ambil kisah! Isu dunia apatah lagi... Kawan-kawan Cik Mai pernah tanya detail tentang Syria, Rohingya... Cik Mai jelaskanlah apa yang Cik Mai tahu melalui pembacaan di Internet... ternyata, masih ramai dalam kalangan kita yang tak tahu sangat tentang isu-isu dunia ni. Nasib baik ada internet..huh!Ok, sekarang, Cik Mai nak kongsi pesanan Ustazah Hafizah dalam WHI tu...
Di antara isu Palestin & isu masalah sosial... kedua-duanya berat.. tapi, Palestin kita tak berdaya turut serta dengan jihad mereka. Jadi, kita yang masih berada di bumi Malaysia ini, tegakkan dulu umat Islam di sini di samping membantu umat di Palestin.

Imam Islam itu Umpama Satu Jasad. 

Semuanya bermula dengan kita, kerana kita salah satu anggota daripada satu jasad itu. Come on, stop dreaming about "Imamku", "Bakal tulang rusuk kiriku", and others. Ambil berat isu yang lebih serius!-sekian, Cik Mai

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...