BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, November 29, 2012

Ibu Bapa wajib celik IT!

As  salam wbt.

Alhamdulillah, semalam Cik Mai bersama mak dah selesai menghadiri seminar yang dianjurkan oleh Biro ICT Puspanita Pulau Pinang, "CYBER PARENTING:WHAT WE DON'T KNOW ABOUT THE DARKSIDE OF INTERNET"



Banyak sangat input-input yang best dalam seminar tu. Baru Cik Mai tau yang dunia ICT bukanlah selamat sangat pun. Kita menganggap dengan adanya password dan antivirus dah cukup selamat dah. Pada hakikatnya, sistem ICT sebenarnya di belakang tabirnya ada pakar dalam pencerobohan! Senang cerita, godam atau hacking tu perkara yang perlu diambil serius dalam menjaga data-data kita.

Bukanlah dunia ICT tu buruk seburuk-buruknya tapi setiap perkara di dunia ada baik & buruknya. Dan, daripada penerangan panel dalam seminar, rupa-rupanya di Malaysia ni, mentaliti masyarakat kita sangat rendah. Cuba bayangkan, kita nak search gambar kan... bukan kita taip keyword lucah tapi hasilnya, apa yang kita jumpa ialah gambar tak senonoh... contohnya, cuba search budak sekolah... yang keluar muka budak sekolah merokok, berkhalwat buat seks dan sebagainya.

Seperkara yang menarik lagi, budaya lepas tangan ibu bapa. Dalam sedar atau tidak, ramai ibu bapa yang telah bersikap lepas tangan... sebagai contohnya, beli smartphone untuk anak-anak sedangkan diri sendiri pakai Nokia 3310 je.

Satu lagi sebab kenapa ramai ibu bapa lepas tangan dalam isu ICT ni, diri sendiri tidak mengambil inisiatif untuk terlibat dalam dunia ICT secara lebih dekat. Dalam kalangan anak-anak remaja hari ini, Cik Mai akui sebagai remaja, kami lebih jauh maju dalam bidang ICT berbanding ibu bapa sendiri. Jadi, jangan hairan kalau seorang anak yang depan mata mak ayahnya... alahai solehahnya, sopannye, baiknye... dan banyak lagi 'nye'2 dia tu... hah, hati-hatilah!

Ada kes di mana seorang anak yang sangat baik depan ibu bapanya, bertudung labuh, bercakap pun sopan je... dalam diam di dunia ICT dialah yang layan video seks lesbian... sebagai ibu bapa, boleh kita bayangkan ke tidak? Urut dada jelah~ Satu lagi kes, si anak jual video lucah kepada kawan-kawan sekolah dengan handphone... dia rakam video guna henpon lepastu transfer guna bluetooth (betul ke eja ni? ah, biaqlaa)... nak tau dia rakam apa? Dia rakam kakak dia mandi!




Pernah terfikir tak, kenapa Facebook, Twitter dan banyak lagi laman sosial yang free untuk diguna... hakikatnya, kita memang tak bayar duit, tapi kita bayar dengan data-data kita. Sekali kita upload apa-apa gambar, walaupun dah delete data tu still ada dalam back up server Facebook di US sana tu... terkejut? itulah yang Cik Mai rasa...

Jadi, sebenarnya nak share banyak lagi tapi rasanya cukuplah setakat tu saja... Ibu Bapa, tolong jangan ketinggalan zaman supaya anda dapat mendidik dan menyelamatkan masa depan anak-anak... ingat, merekalah pemimpin suatu hari nanti...mana mungkin kita mahu pemimpin yang sebegini rupa...sekian-Cik Mai

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...