BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, November 2, 2012

Hakikat 'Intelligent'

Salam wbt.
Cik Mai baru habis exam dan baru jugaklah dapat result. Alhamdulillah, setakat ini, dapat result subjek-subjek yang Cik Mai yakin boleh buat... result pun alhamdulilah... ada berkurang bertambah.

Bercakap soal result, Cik Mai nak kongsi pendapat menegani golongan  'intelligent'.

Bagi Cik Mai, ada dua kategori orang yang intelligent.

A) intelligent kerana rahmat Allah
B) intelligent kerana 'gifted'

Kedua-duanya jenis senang score dalam exam. Kadang-kadang kita tak nampak pun diaorang ni studi sangat pun, kan? Cuma bezanya, mereka mempunyai matlamat yang utama yang berlainan.

Golongan A menetapkan Allah sebagai matlamat mereka. Diaorang ni bolehlah nak diibaratkan mengejar akhirat dengan beralatkan dunia. Diaorang menjaga hubungan dengan Allah dan manusia, dalam masa yang sama, meninggalkan segala larangan Allah. Ciri-ciri diaorang kadangkala kita lihat seolah-olah golongan yang disebutkan oleh Allah dalam Al-Quran (23: 1- 11). Rujuklah ya.

Kita boleh simpulkan matlamat diaorang ni macam ini:

 Belajar kerana nak berjaya dalam exam > Nak membanggakan ibu bapa dan meningkatkan maruah diri > Nak capai keredhaan Allah
Kadang-kadang, kita akan perasan apa-apa yang diaorang study pon, mesti selalu masuk dalam exam. Itulah namanya rahmat daripada Allah. Allah membantu hamba-hambaNya yang mukmin.

Golongan B pula,
Allah berikan kemudahan diaorang dalam bidang akademik walaupun kita lihat diaorang tak banyak sangat berusaha ditambah pula dengan maksiat yang sering dilakukan. Walaupun diaorang mendekati zina, walaupun mereka selalu membanggakan diri... tetapi, Allah tetap memberi mereka nikmat dalam bentuk kejayaan.

Kenapa? mengapa?

Kita tidak pelu pertikai, tentu saja Allah ada hikmah tersendiri. Kita tak perlu pertikai kenapa maksiat yang diaorang buat tak menjadi asbab untuk diaorang gagal. Tetapi, kita perlu pertikai, kenapa kita sendiri tidak cuba untuk menyedarkan diaorang.

Sebagai manusia biasa, Cik Mai terfikir juga golongan macam ini, bukanlah diaorang tak tahu menahu soal agama, tetapi, masih lagi lalai. Masih lagi ikut perkara yang diaorang tahu salah. Pabila muhasabah balik, oh, siapalah Cik Mai nak pertikaikan hak Allah dalam memberi kepada hamba-hambaNya.

Teringat kisah para malaikat mempersoalkan penciptaan manusia sebagai khalifah di atas muka bumi... Dan, Allah menjawab bahawasanya, hanya Dia Yang Maha Mengetahui.

Kalau kita susah hendak belajar kerana perangai dan perbuatan kita, maknanya Allah SWT sayang sangat-sangat pada kita. Allah meletakkan syarat untuk kita berjaya dengan mentaatinya. Berbeza dengan orang yang intelligent (Golongan B). Mungkin Allah sedang menguji diaorang.Berbeza juga dengan golongan A, jikalau mereka meninggalkan matlamat mereka, dengan segera Allah tarik balik kejayaan mereka.

Kita ini, yang terkeluar daripada kedua-dua golongan tadi, perlu sedar, kasih sayang Allah ada kalanya straight to the point, ibarat golongan A. Kadangkala, ibarat kita sendiri yang susah nak berjaya kerana selalu meninggalkan perintahNya. Kadangkala dengan memberi nikmat walaupun kita sering lalai kepadaNya ibarat   golongan B.

Apa-apa pun, semoga Allah menetapkan hati golongan A dan memberi hidayah buat kita dan golongan B. InsyaAllah.

 Mudah-mudahan, kita tidak tergolong dalam golongan yang Allah sengaja kaburkan mata hati dengan mengejar dunia semata-mata. Mudah-mudahan, kita tidak tegolong dalam golongan yang menerima Istidraj. Amin ! - sekian, Cik Mai

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...