BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, October 8, 2014

Ukhwah Islamiyyah Barbarossa

As salam wbt,
kali ni Cik Mai nak kongsi sikit apa yang Cik Mai dapat daripada hasil bacaan Cik Mai dalam buku "Hayereddin Barbarossa" karangan Al-Ghazali. Sungguhnpun buku tersebut ialah dalam katogeri 'Fiksyen Sejarah', pada hemat Cik Mai, ada ibrah yang boleh kita ambil.


Selama ni, Cik Mai tertanya-tanya juga, ke mana muslim Andalusia selepas peristiwa Reconquista. Pernah dengar pasal 'Sejarah April Fool'? kalau pernah, mesti korang semua dengar pasal yang Muslim di Tanah Espana tu ditipu. Mereka diberi peluang untuk meninggalkan Tanah Andalusia melalui kapal-kapal yang disediakan malangnya, kapal-kapal tersebut dibakar hidup-hidup.

Tapi, setakat ini, Cik Mai belum jumpa sumber, melainkan artikel di internet pasal sejarah april fool tu. 
Walaubagaimanapun, Cik Mai rasa bertuah, alhamdulillah, dipertemukan dengan buku pasal tokoh ini.

Yang paling menarik perhatian Cik Mai dah tentunya kaitan tokoh ini dengan Tanah Andalusia. Ya, Aruj Barbarossa(abang Hayreddin) ialah orang yang bertanggungjawab menyelamatkan Muslim di Tanah Andalusia yang ditindas. Dibantu oleh Hayreddin dan pasukan privatir mereka.

Selepas kehilangan Aruj, Hayreddin meneruskan legasi abangnya. MasyaAllah, indanhnya ukhwah islamiyyah. Muslim dibela saudaranya sendiri. 

Tapi kini....
Masih wujudkah Hayreddin Barbarossa?

InsyaAllah.
Cik Mai perhatikan, Presiden Turki yang baru, Erdogan setakat ini memainkan peranan yang sepatutnya semua pemimpn Islam lakukan. Mungkin sahabatnya, Dr Morsi digulingkan, tapi itu bukan titik noktahnya. Semoga Allah pelihara mereka. Ameen Ya Rabbal Alamin!

Sekian-Cik Mai


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...