BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, October 21, 2014

Tangisan Sebuah Cinta 3

"Ira, nak tau 'something' tak?" suamiku menyoal ketika dia mengajak aku keluar.

"Taknak. Nak tau ke mana awak nak bawa saya ni, je," balasku. Muka toya. Tak adalah geram sangat cuma aku tak suka berada dalam keadaan tertanya-tanya macam ini. Sudahlah waktu-waktu macam ini, aku cepat naik angin. Biasalah, wanita. PMS mungkin.

"Marah ke?" usiknya. Aku tak hiraukan. Dia senyum segaris.

"Umi tak pernah cerita pasal anak-anak usrah dia kecuali Ira," katanya, menarik perhatian aku.

"I pun pelik. Kenapa umi tetiba cerita pasal you. Suka tolong orang, sentiasa cari jalan untuk perbaiki diri, dan yang paling penting, tak macam gadis-gadis lain. Mungkin penampilan sesetengah anak usrah umi tu bertudung labuh, menutup aurat sempurna, dari sekolah agama, tapi ada sesuatu yang tak ada pada diorang ada pada diri you. Umi cakap, you tak pernah sentuh topik cinta islamik ke, baitul muslim ke. Umi kata the only thing yang berkaitan cinta pun, cinta pada Allah yang you buru. I was impressed to hear that." sambungnya lagi.

Aku diam untuk mendengar. Papan tanda di tepi jalan yang menjadi  tumpuan utamaku dari tadi diabaikan saja. Perhatianku bukan lagi pada lokasi yang kami akan sampai tapi pada cerita suamiku itu. Ya Allah, aku rasa sukar nak percaya kata-katanya. Selama ini aku rasa kerdil sangat pada pandangan semua orang.

"Umi tanya, dah ready ke nak bina masjid," dia cerita sambil tersengih. Aku faham bagaimana keadaannya apabila kita terimbau kenangan lalu.

"Mesti tak, kan?" aku meneka.

"Eh, mana tau?"

"Yelah, awak kan handsome, mesti ramai makwe. Mestilah taknak pilihan keluarga," aku membuat andaian secara rambang.

"Eh, suka-suka hati je teka macam tu. Tak, itu bukan sebab utama..."

"Habis tu, sebab apa?" aku begitu teruja nak tahu.

"Lagu ni lah. Kita turun dulu naaa?" dia cuba bercakap telor utara. Sebelah mata dikenyitkan.

Eh, dah sampai? Pantai? Ya Allah, ni nak buat drama romantika macam lagu Cinta Kita Di Pantai Merdeka ke?

"Eleh, cakap utagha pon tak jadi! Haha!" sindirku. Tahulah isteri dia ni orang utara. Isk-isk!

"Dah. Turun cepat. Nak tahu cerita penuh kan? Meh sini, kita layan cerita sambil pekena cendol!" Ajaknya. Pintu kereta dibuka. Dia menghulurkan tangan.

"Jom," ajaknya. Kening sebelah terangkat. Aku keluar dari kereta. Tapi, tak menyambut huluran tangannya.

"Ehem-ehem," dia berdehem. Mengharap aku faham isyaratnya.

"Kata nak ke syurga..."usiknya.

"Mestilah!!" Nah, aku terus menyambut dengan teragak-agak. Aku sebenarnya segan. Tempat awam kut!!!

"Kita kan halal. Apa nak risau? Tu kat tepi pantai tu... belum tentu lagi,"ujarnya. Apabila difikirkan balik, benar juga cakapnya.

Kami menjejakkan kaki ke gerai cendol itu. Angin pantai yang sepoi-sepoi bahasa amat mendamaikan. Tenang hati melihat alam. Benarlah kata orang, alam ini sentiasa berzikir kepada Allah. Laut, pokok, haiwan, semuanya setia bersama zikir mereka. Kita yang manusia ini, belum tentu sesetia itu.

"Enjoy ke tengok laut?" soalannya memecah kebisuanku yang terpukau dengan keindahan alam ini.

"Tenang. Alam kan tak pernah berhenti berzikir pada Allah?" soalan berbalas soalan.

"Sebab itulah I taknak kahwin awal-awal sangat. I nak menjelajah dunia ni. Backpack." dia melunaskan janjinya terhadap soalan yang kutanya sebentar tadi.

 Cendol yang sudah dihidang kuhirup perlahan. Sedapnya!

"Jadi, awak dah puas merantau la ni? Kalau tak, takkan kahwin dengan saya, kan?" soalku. Sebenarnya aku sendiri tahu tak logik. Kita takkan pernah habis merantau dunia ini. Hakikatnya.

"Hahaha! Tak adalah. Itu namanya jodoh. Ajal, rezeki, jodoh kan di tangan Allah? Kalau cakap tak bersedia, siapa je yang betul-betul bersedia?" katanya.

"Awak tak menyesal korbankan angan-angan awak tu sebab kahwin dengan saya?" soalan cepumas daripadaku.

"Kenapa kita nak rasa menyesal sedangkan Allah bagi peluang untuk kita lengkapkan separuh agama kita? Ira, sejujurnya, saya nak rasa apa yang saya rasa sekarang lebih daripada kepuasan backpack selama ini," luahnya.

"Rasa apa?"

"Rasa tenang. Rasa sakinah. Lagipun, lepas ni kita boleh backpack berdua, kan? Tak adalah I sunyi macam dulu. Hehe," sengihnya.

Dalam kelekaanku menikmati cendol itu, dia mengeluarkan sesuatu dari begnya. Dua keping kertas. Aku amati kertas itu. Macam tiket. Eh, tiket kapal terbang? Spain?

"Jom, kita travel?" Dia tersengih lagi. Oh, inikah agendanya bawa cik isteri jalan-jalan petang ni? Aku agak terharu. Tak sangka. Tapi, backpack? Macam menarik. Huhu. Terbayang pula di mindaku, kami mengembara berjalan kaki melihat persekitaran bandar eropah begitu. Seronoknya!!!

"Nak?" kening sebelahnya terangkat.

"Mestilah naaak!!!" Aku teruja. Ya Allah, kalau bukan kami di tempat awam sekarang ini, rasa nak peluk saja Encik Suami ni. Terima kasih ya rabb.

-----------------------------------

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...