BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, April 6, 2012

Kisah Anak Ibu daripada Seorang Cikgu

Salam wbt. Dalam entri ini, Cik Mai ingin berkongsi kisah yang diceritakan oleh cikgu Cik Mai, tentang kisah si anak ibu.

Cerita 1
ini ialah kisah benar. Seorang calon SPM datang terlalu lewat untuk mengambil peperiksaan tersebut. Hanya tinggal lebih kurang 15-10 minit saja lagi masa akan tamat. Tapi, calon ini dapat menjawab dengan lengkap tanpa meninggalkan satu pun soalan ketika pengawas peperiksaan mengutip kertas.

Perkara ini menimbulkan keraguan si pengawas peperiksaan lalu dia bertanya:

"Macam mana awak boleh jawab semua soalan dalam masa yang singkat?"

"Saya pun tak tahu cikgu.... Saya cuma tulis apa yang terlintas dalam kepala saya. Saya tak sedar pula saya siap lebih awal daripada calon yang lain," jawapan si calon menambahkan lagi kebingungan kepada si pengawas peperiksaan.

"Tadi kenapa masuk lewat sangat? Awak buat apa?"

"Pagi tadi mak saya sakit. Jadi, saya hantar dia ke klinik sampai dia dapat ubat. Kemudian, baru saya datang ke sini,"jawab si calon dengan jujur.

Pengawas peperiksaan tersebut tertegun setagal. Tanpa bertanya lagi, dia meninggalkan calon tersebut dan menguruskan kerja-kerjanya yang lain.

Semasa keputusan SPM keluar, calon tersebut mendapat A+ dalam subjek tersebut.

pssttt: Kalau kita berada di tempat calon SPM tu, apa yang kita buat? Adakah kita pergi ambil SPM, atau terus hantar ibu kita ke klinik


Cerita 2


Ini pula kisah senior cikgu Cik Mai. Cikgu kata,
 melahirkan anak memang sakit... tapi melahirkan anak luar nikah, tak sakit langsung! 

Seisi kelas tercengang seketika. Benarkah apa yang cikgu katakan?

Ya, ini kisah benar. Cikgu menyambung lagi, katanya:
"Selepas melahirkan anaknya di dalam tandas, dia terus flush sampai baby tadi lemas. Kemudian, dia boleh pergi ke kuliah dengan menunggang motor. Bayangkanlah... orang yang melahirkan anak sepatutnya dua minggu baru sihat, dia tak macam tu... Kemudian, semasa kuliah, pak cik guard datang dan panggil dia.  Rupa-rupanya, baby tu dia buang dalam tong sampah dan seorang cleaner jumpa..."
Kami yang mendengar kisah benar tu tak tahu nak kata apa-apa. Masing-masing terkedu seketika.Kemudian, kawan Cik Mai tanya kat cikgu, macam mana boleh jadi macam tu?

Cikgu jawab:
"Mungkin dibantu oleh syaitan ke ape, tak tau laa... wallahu'alam... orang lain pun tak perasan dia pregnant sampailah hari yang pak cik guard tahan dia... dia kena gantung kuliah selama dua semester... sekarang tak tau apa jadi kat dia..."
 pstt: mungkin ada hikmahnya orang yang bersalin rasa sakit... mungkin ibu yang melahirkan anak-anak dengan rasa sakit akan lebih menghargai ibu mereka... 


Kedua-dua kisah di atas adalah kisah benar yang diceritakan oleh cikgu Cik Mai... semoga kita semua beroleh iktibar....sekian-Cik Mai

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...