BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, April 29, 2012

Jangan Sangka Dahulu Tak Ada



Salam wbt. Hari ini Cik Mai nak publish entri dalam blog peribadi yang rasanya elok jikalau dikongsi bersama...Jom, kita nilai sama-sama...


Bila kita fikir-fikirkan balik... Filem P. Ramlee dan novel hikayat dahulu kala yang pernah Cik Mai tonton dan baca, membuka sedikit pandangan Cik Mai... selalu Cik Mai dok kata: Ala, zaman sekarang... rupa-rupanya dahulu pon dah ada haih!
1. Hantaran Mahal

 Cik Mai baca buku Hikayat 'Lembing Awang Pulang Ke Dayang', tulisan Abdul Latip Talib, rupa-rupanya isu hantaran mahal sudah berkurun lamanya wujud dalam sejarah kita orang-orang melayu nih...haha, semuanya angkara NAMA... Si mak bapak Dayang mintak Awang hantaran mahal-mahal, standard orang kaya la kirenye....hoho, filem P. Ramlee yang Bujang Lapok pun sama jugak, 'Kalau mak bapak kau tak mintak bla...bla...bla... Sekarang anak sudah tiga orang, hutang tak habis bayar'(tak ingat dialog macam mana...huhuhu , lebih kurang macam tu la...)
2. Memilih Menantu
Kalau tengok balik filem-filem P. Ramlee macam Antara Dua Darjat, Ibu Mertuaku... memang rupa-rupanya dahulu lagi orang sudah lihat pada PENDIDIKAN dan TARAF PEKERJAAN bakal menantu... "Siapa pilihan kau? Doktor?Lawyer?" anak jawab, "Ahli Muzik, mak"...'Apa, Ahli Muzik!!!' si emak dah berang...haha...kisah kahwin lari semua, sebenarnya dah lama wujud...
3. Pakat nak jadi artis
Lihat pula filem Seniman Bujang Lapok... watak tiga bujang itu menyerupai anak-anak muda yang semakin berminat untuk dunia seni berbanding meneruskan pelajaran... Realitinya, P.Ramlee telah menonjolkan isu ini sejak berpuluh tahun ke belakang, sedar tak?
4. Kahwin Lebih Satu(poligami)
Filem Madu 3 pula menyaksikan si orang kaya yang berkahwin tiga... realitinya sekarang, ramai datuk-datuk yang berkahwin lebih daripada satu,bukan? Situasi ini sangat jelas, bahawa masyarakat kita memang kurang dapat menerima poligami bukan saja sekarang, malah sejak dahulu lagi... mana tidaknya, kalau si lelaki tidak adil? mana tidaknya, kalau si isteri tidak redha? mana tidaknya, jika berlandaskan nafsu? mana tidaknya kalau si isteri tak ambil kisah hal suami?
5.Percintaan Bermula Dari Sifat Benci
Masam Masam Manis, haha... sweet kan cerita ini? Mula-mula bergaduh... kemudian bercinta... macam tu la novel-novel zaman sekarang... nak tambah perisa, buat la kahwin kontrak, kahwin paksa... kemudian, jatuh cinta... tetapi, hal ini sudah berlaku dalam masyarakat dahulu lagi.... perasan tak?
6. Anak Derhaka, Perlanggaran Hukum Agama
Yang ini, juga telah didedahkan sejak dahulu, kisah Si Tanggang, Anakku Sazali, dan tidak kurang juga percintaan di luar syariatullah, Semerah Padi... apabila dua merpati sejoli hebat bercinta lalu berzina... dipertontonkan kepada kita, tentang hukum hakam agama, dan akibat melanggar hukum atau syariat...juga terdapat dalam filem 'Sumpah Orang Minyak'.
7.Jenaka Berbahasa
Dahulu juga, ada lawak, malah lebih halus, lebih berbahasa berbanding lawak zaman sekarang... adakah kita sudah ketandusan idea untuk memikirkan lawak yang lebih bermoral seperti yang P.Ramlee dan seniman veteran dahulu pernah tonjolkan? Mengapa memilih lawak yang serba tidak bermoral???
8.Adik Beradik Berebut Harta
Hal ini juga sudah berlaku zaman Pak Arab lagi... ingat lagi cerita '3 Abdul'? Tetapi, walau air dicencang takkan putus,kan? So, the moral value sangat bernilai...tapi, zaman sekarang lagi teruk,kot? samapi berbunuh adik beradik sendiri...ish ish ish...
Sebenarnya, banyak lagi isu-isu dalam masyarakat kita, yang sejak dahulu lagi sudah terbit/ wujud... syabas kepada Allahyarham Tan Sri P.Ramlee kerana berjaya menyampaikan mesej dan situasi masyarakat yang pada hakikatnya, sekarang MASIH berlaku...kerana apa? Kita lupa sejarah... dan sejarah akan terus berulang, selagi kita tidak menutup sejarah... So, ambillah pengajaran...sebaik mungkin!

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...