BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, April 16, 2012

Berkat: Belajar kerana siapa?


Salam wbt. Bertemu lagi dalam entri istimewa kali ini. Sudah agaka lama rasanya tak update blog. Akhirnya dapat juga kesempatan ni. Alhamdulillah.

Terdetik nak tulis entri ni apabila seorang kawan Cik Mai buat ucapan dalam perhimpunan tentang mengapa dia belajar bersungguh-sungguh. Ucapan itu dalam bahasa jepun. Mungkin, nanti dia akan ke Japanese Speech Contest, kut... entahlah... Malas nak ambil tahu sebab Cik Mai dah drop subjek tu. Sekarang ganti dengan Subjek ICt untuk SPM. Kira 10 subjeklah.

Mungkin, apa yang diucapkannya merupakan salah satu matlamat remaja yang lain. Matlamat dalam belajar.

Q:Kenapa kena belajar rajin-rajin?
A: Sudah tentulah untuk membalas jasa ibu dan ayah yang telah mengorban segala-galanya untuk pendidikan kita. Buat dia orang bangga dengan kita.
Kadangkala, Cik Mai terfikir, takkan sekadar itu saja hasilnya? Pasti ada yang menjawab,
alah, dah berjaya dalam pelajaran, dah tentu dapat kerja yang bagus-bagus... dapat sara mak ayah bila dah kerja nanti...
Ya, orang kata sebab nak balas jasa mak ayah kita...

Hakikatnya, kejayaan kita dalam pelajaran dan kerjaya, bagi Cik Mai, tak lebih sekadar untuk kita sendiri...

Kenapa?

Tidakkah kita lihat, berpaa ramai yang berjaya dalam kehidupan, yang bergaji besar, yang berpelajaran tinggi, ada yang menghantar ibu bapa mereka ke rumah orang tua? Bahkan, ada yang mengabaikan terus ibu bapa mereka, kan?

Bagi Cik Mai, walau berjuta duit yang kita dapat kita limpahkan kepada ibu bapa kita, mana mungkin dapat membayar jasa mereka. Begitu juga dengan kejayaan kita, mana mungkin...

Hanya satu saja yang dapat membalas jasa mereka, bahkan mengatasi segala jasa mereka, yaitu, mendoakan mereka ke syurga... ya, syurga itu lebih tinggi nilainya yang tiada bandingannya. Hanya anak yang soleh, yang akan mendoakan ibu bapanya ke syurga kelak...anak yang berjaya dalam kerjaya, dalam kehidupannya di dunia, belum tentu akan mendoakan ibu bapanya sedekian rupa...

Jadi, belajar untuk apa?

Belajar kerana Allah.
Kita beriman kepada Allah...
Kita tunaikan segala amanah kita kerana kita percaya bahawa Allah Maha Melihat dan Maha Mengetahui segala-galanya yang kita lakukan.
Apa amanah kita?
Amanah kita ialah belajar bersungguh-sungguh kerana itulah salah satu jalan meraih redha Allah SWT.

Meraih redha Allah, membuktikan kita cinta akan Allah SWT...

Jadi, mari kita ubah matlamat kita, belajar kerana siapa? Kerana Allah SWT.
InsyaAllah, keberkatan ilmu akan sampai kepada kita. Sekian-Cik Mai.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...