BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, November 29, 2011

Sebuah Warisan

Warisan

Perhatian! Artikel ni cumalah pendapat Cik Mai. Dan, Cik mai tak ada niat pun nak sentuh sensitivity mana-mana pihak, bangsa dan agama, ya?

 
Warisan? Aii, apa yang Cik Mai nak bagitau ni?? Ha, sebenarnya, nak ulas sedikit fasal tanah warisan. Pernah dengar tak satu ayat dalam drama Suraya(Samarinda TV3):
“Kalau kita jual tanah, samalah seperti kita jual Negara kita”
Rasanya, realitinya ada saja kebenarannya. Tadi, semasa singgah sebentar di masjid dalam Pekan Pulau Pangkor. Ada seorang tua ni, umur dia dah 91 tahun tapi masih kuat dan rajin ke masjid. Dia sapa ayah lalu bermulalah perbualan pasal sejarah Pulau Pangkor ini.
“Di Pulau Pangkor ni memang ramai ya, orang cina… sana sini keliling orang cina saja,”ujar ayah.
“Eh, kalau nak tau dulu sikit pun tak ada cina. Satu pulau ni semua melayu. Tapi, makin lama makin ramai yang jual tanah… sebab tu lah sekarang ni orang melayu makin sikit di sini,”terang si tua. Cik Mai yang dengar pun sedikit terlopong.
Adakah kata-kata dalam drama itu satu kebenaran? Cik Mai rasa logik juga.
Pernah juga bersembang dengan adik dorm sebelah. Dia orang India. Keluarganya berkasta tinggi. Nenek saudaranya ada yang tinggal di Calcutta, India. Apa yang menariknya tentang Calcutta?
Ha… nilah yang Cik Mai nak habaq ni. Pemilik tanah di sana tidak boleh jual tanah. Kalau jual jugak akan dikenakan saman atau tindakan undang-undang. Sekiranya terdesak sangat, macam nak jual tanah sebab kena bayar kos rawatan atau pembedahan ke, nak sambung belajar ke, baru boleh jual. Itupun, keluasan tanah yang dibenarkan sangatlah terhad.
Sesekali, terfikir juga. Tindakan undang-undang di tanah India itu sangat logik dan sangat memelihara kedaulatan tanah dan negara tersebut. Tapi, bagaiman pula keadaan di Malaysia? Yang Cik Mai tahu, seperti yang Cikgu Azlina (Cikgu Geografi masa form 2 & form 3) pernah bagitau, tanah di negeri Kelantan hanya dibenarkan dijual kepada orang Melayu berketurunan Kelantan saja.
Sejarah juga membuktikan tanah dan Negara tergadai dengan wang. Sebagaimana Pulau Pinang diserahkan kepada Francis Light dan negeri-negeri lain. Walaupun, hakikatnya untuk menjaga kedaulatan negeri masing-masing. Adakah sejarah akan berulang tetapi dalam bentuk lain pula?
Hmm, Cik Mai ni bukanlah tahu sangat pasal hal-hal hartanah ni, tapi, pada pendapat Cik Mai:
  1. Kita tidak sepatutnya menggadai tanah warisan melainkan bersebab yang kukuh seperti di Calcutta, India.
  2. Kalau kita nak jual pun, jual kepada orang yang seagama atau sebangsa dengan kita.
  3. Lebih elok kita wakafkan saja tanah untuk bina masjid, rumah anak yatim ke… kalau kita rasa kita tak mampu nak jaga tanah atau memang kita tak mahukan tanah tu lagi. Sekurang-kurangnya, dapat juga pahala berbanding gadaikan masa depan tanah tersebut, kan?
Hmm, rasanya setakat itu saja kot nak berkongsi.
Semoga bermanfaat- Cik Mai

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...