BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, November 29, 2011

Ilmu oh Ilmu

Salam wbt, 
alhamdulillah, semasa dalam bermusafir ketika ini, datang pula ilham hendak menulis. Ambillah apa yang baik dan tinggalkan apa yang bkurang atau buruk.


Kepentingan Ilmu: Akibat tidak tahu mengabaikan yang tahu
Kadangkala, kita mengetahui sesuatu perkara, malangnya, kita juga mengabaikannya? Bagaimana hal ini boleh berlaku? Adakah kerana sesuatu yang kita tidak tahu?
Sebagai contoh, ketika kita sedang dalam perjalanan atau bermusafir. Kita tahu, meninggalkan solat satu dosa yang berat. Malangnya,sepanjang perjalanan itu, kita tidak dapat berhenti untuk solat sehingga tamat waktu solat tersebut. Dalam masa yang sama, kita tidak tahu untuk menjamakkan solat lantas kita mengambil jalan mudah untuk meninggalkannya. Inilah situasi apabila kita kurang ilmu dalam beribadat. Oleh itu, pelajarilah ilmu feqah agar kita dapat menyempurnakan ibadat kita.

Ilmu tanpa amal mengakibatkan pengabaian tanggungjawab
Dari sudut lain pula, kita tahu najis akan menghalang kita dalam menunaikan solat. Bagi kaum lelaki, mungkin ada yang kencing berdiri. Kemudian, apabila berada dalam kapal terbang, ketika hendak menunaikan solat, baru teringat keadaan diri yang tidak bersih. Lalu, semudah itu saja meninggalkan solat. Inilah akibatnya apabila ilmu yang diketahui tidak diamalkan. Sepatutnya, apabila sudah mengetahui hal tersebut akan menghalang untuk bersolat, hindarilah dari awal. Atau, sediakan kain atau seluar yang ebrsih agar memudahkan untuk menunaikan solat. Bukankah mudah mengamalkan ilmu?

Kesimpulan
Dalam setiap perkara, terutamanya yang melibatkan fardhu ain perlu dititikberatkan. Ilmu tidak patut dipandang mudah kerana akibatnya sangat parah kepada kita.Tidak hairanlah jika kita dituntut supaya menuntut ilmu dan mengamalkannya. Renungilah kalimah ini:
 Ilmu tanpa amal: gila.
 Amal tanpa ilmu: sia-sia
 (Imam Al-Ghazali)
Semoga bermanfaat. Segala kekurangan adalah daripada saya sendiri. Dan ilham kebaikan hanya daripada Dia. 

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...