BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, March 9, 2013

Kenapa tak bagi anak tonton Barbie?

Ada seorang ibu ditemu ramah oleh beberapa pelajar U yang sedang membuat kajian tentang "hiburan & Anak-anak"

Budak U: Puan, pada pendapat puan, dalam mendidik anak puan, hiburan yang macam mana yang puan dedahkan?

Ibu: Saya paling pantang kalau anak-anak saya layan kartun macam Barbie... kalau macam Madagascar ke, Puss In Boots ke, Kung Fu Panda ke... saya boleh terima lagi....

Budak U: Apa bezanya animasi macam Barbie dengan yang lain? Bukan ke semua yang puan sebutkan tu sumber dari barat?

Ibu: Memanglah... tapi, saya tak mau anak saya terpengaruh dengan cinta moyet ala-ala Princess Barbie tu... sedar tak sedar kartun ala-ala Barbie tu banyak tunjuk contoh tak elok kat budak-budak... sikit-sikit cinta, sikit-sikit ada hero dok suka hati pegang, peluk-peluk, menari dengan heroin dalam tu... eee, tak sanggup saya nak tengok anak saya jadi macam tu...

Budak U: Ooo, macam tu... jadi, puan rasa tak semua animasi barat memudaratkan lah?

Ibu: Yup... sebab macam Puss In Boots, Madagascar, diorang tunjukkan semangat persahabatan yang baik dan saya rasa lagi interesting daripada Barbie dsb... Animasi Malaysia pon apa kurangnya macam Upin & Ipin... Pada pendapat sayalah kan, dah sampai masanya masyarakat kita kena tapis hiburan untuk generasi muda...

Budak U: Terima kasih, puan... pendapat puan memang best laa, lain daripada yang lain... kami minta diri dulu yer...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...